A Walmart több száz üzletet zár be.

A 269 üzlet bezárása csupán csepp a tengerben egy olyan vállalat számára, amely világszinten több mint 10 000 üzletet működtet. E lépés annak a hosszú időszaknak a végét jelzi, amikor úgy tűnt, hogy a Walmart örökké bővülni fog.

Bár a bevételt tekintve a világ legnagyobb vállalataként tartják számon, a Walmart alatt „rezgett a léc” 2015-ben, mivel a vállalat részvényára jelentősen csökkent azon bejelentés hatására, hogy az egész évi értékesítés változatlan marad.

A vállalat részvényára 2011 közepétől 2014 közepéig 51,90-ről 87,54-re (csúcs) emelkedett, ám azóta az ár visszaesett a 60-as tartomány aljára.

Miért? Nos, amikor monopolhelyzetben vagyunk (minden versenytársat kiszorítottunk az üzletből), bizonyos mértékű önteltség állhat be – és ezen szabály alól a Walmart sem kivétel.

A vállalat nemrég jelentős pénzt fektetett be üzleteibe és emelte a fizetéseket – felismervén, hogy égetően szükségessé vált a megjelenés és a bolti légkör javítása, valamint a dolgozók motiválása és a tehetséges vezetők ösztönzése. A Walmart több száz üzlet bezárásáról szóló döntése (aktív méretcsökkentés) azonban új irány a vállalat számára. A lépés egyik okát közvetlenül a Walmart vezérigazgatója, Doug McMillon árulta el.

Az internetes vásárlás továbbra is gyorsan terjed a kiskereskedelemben. A Walmart a hagyományos kereskedelem titánjaként nehéznek találta a versenyt komoly internetes riválisával, az Amazonnal, akivel szemben folyamatosan teret veszített.

Az üzletbezárások – bár csak a Walmart által üzemeltetett üzletek töredékét érintik – arra utalnak, hogy a kiskereskedelem helyzete átalakulóban van. A bezárandó amerikai üzletek közül sok kisebb Walmart Express bolt, amelyek egy öt évvel ezelőtt indított kísérleti projekt részei; úgy tűnik, hogy ez a kísérlet nem sok sikerrel járt. Az USA területén kívül a Walmart látszólag már nincs felkészülve arra, hogy azonos erőfeszítéseket tegyen a megszokott területen való növekedésre. A vállalat nehézségekkel küzd a brazíliai térhódításban, most pedig úgy tűnik, hogy a méretcsökkentés oroszlánrészére az USA területén kívül ebben az országban kerül sor. Ha a Walmart készül az internetes kiskereskedelem nagy küzdelmére, vélekedésük szerint nem engedhetik meg, hogy jelentősen gyengélkedjenek a hagyományos kiskereskedelmi ágazatukban, amely nehézségekre egyébként ugyanakkor összpontosítaniuk kellene. Ez pusztán elmélet, amely bizonyára nem lehetetlen.

A Walmart részvényára 2015-ben több mint 30%-kal csökkent. A vállalat megszorításainak tükrében a 2016-os év vajon pozitívabbnak bizonyul majd? Meglátjuk.